[MataroSensefils] Servei de telefonia per VoIP inhalambric?

albert homs alberthoms a gmail.com
diu mar 15 23:36:19 CET 2009

Al començar la mesh de Manresa ja ens vem plantejar quelcom així, però
la cosa té masses dificultats, crec que telefonia *mobil* wifi no és
pas possible ara mateix

1-. La potencia a la que emeten el wifi (0,1w) es de 10 a 40 cops
inferior a la que emeten en frequencia de mobil. A sobre la frequencia
gsm al ser "menor" té millors condicions de propagació.
2-. Les "estacions base" wifi també emeten a 0,1w com a molt, però
l'energia la podem "concentrar" amb el tipus d'antena que fem servir,
però quina fariem servir per a donar cobertura a peu de carrer? suposo
que omnidireccionals o sigui que l'abast de cada node també seria molt
petit (penso que estariem parlant d'una ràdio cada 3 fanals o així)
3-. Per a poder fer roaming en wifi cal que totes les ràdios
comparteixin canal i essid. Cap problema si és una mesh. No cal que
recordi però que un sol canal amb moltes radios ocupant-lo és un drama
d'interferencies
4-. El mes xungo epl que fa la mobilitat és el canvi de radio a la que
ens connectem (fa temps que ho volem provar però no hem trobat mai el
moment). SI cal que negocii ip a cada canvi de ràdio cal deassociar-se
primer de la que estem connectats, associar-nos a la nova i demanar-li
l'adreça (no ho sé del cert peo més de 10 segons segur que tarda). Si
fem servir un protocol d'enrutament dinamic (olsr/batman) no caldria
renegociar adreça
5-. Ara mateix nomes màquines amb linux suporten els protocols
dinamics (olsr tb hi es per windows xp) i mengen cpu a tope = bateria
fosa en un no res

O sigui que lo de mobil xungo xungo

Per lo d'inalambric "fixe", és una possibilitat (jo ho fet servir a
nivell domestic amb resultats variats). Hi ha dos "embuts", el primer
la latència, si la comunicació tarda més de 0,1s a arribar al destí ja
és nota (i 0,1s és molt poc però dins de guifi es podria acostar,
caldria una politica de QoS) i l'altre és l'ample de banda de pujada.
A guifi al ser la cosa + o - simetrica això no és problema però es
necessita un minim (+ de 300Kbs crec) mantingut. De fet, ja hi han
centraletes asterisk dins de guifi (amb telefons per cable o
ordinadors), a veure si algun dia ens atrevim a provar-ho en wifi
Un escenari interessant seria des de la mesh de Gràcia parlar amb la
mesh de Manresa. Ara la conexió entre les dues em sembla que no és
possible, però no li queda massa :)

Apa siau

El 15 / març / 2009 11:41, Jordi Clopes <jordiclopes a gmail.com> ha escrit: