[MataroSensefils] Habana - Álamos

Luis C. Busquets Pérez luis.busquets a ilidium.com
dij ago 19 08:46:26 CEST 2010

1. He activat l'SNMP per al 10.139.66.76
2. Vull dir que són tots de nivell de xarxa i no nivell enllaç ni nivell
físic. Els problemes sobre els què reportava a mitjans de juliol tenien
a veure amb el què semblaven camins en cercle típics dels protocols
d'enrutament dinàmics. Això es va corregir no necessariament a l'enllaç
en concret entre l'Havana o Álamos i vaig deixar de rebren les
conseqüències (això no vòl dir que no puguin tornar a aparèixer camins
en cercle), moment en el qual vaig poder començar a fer servir l'enllaç
a plena capacitat. El què proposo no és limitar l'ample de banda per a
cada usuari. Gràcies a Déu Erlang va existir i quin sentit tindria
fer-ho en una xarxa de paquets? Ara bé, processant la cúa d'una manera
diferent es podria aconseguir millorar la qualitat de servei per a tots
els usuaris tot i maximitzar l'ample de banda utilizable. És a dir,
compartir l'ample de banda de manera igual entre tots els usuaris
depenen de la càrrega de la xarxa i seguint la filosofia del guifi.net
aplicar una política de QoS que garanteixi compartir l'ample de banda en
condicions d'igualtat entre tots els usuaris. Això es pot garantir si
els enllaços passen de processar la cua de forma FIFO (el què sembla que
és ara) a haver sub-cues per IP (Per Connection Queue
http://www.mikrotik.com/testdocs/ros/2.9/root/queue.php) L'apartat
"Equal bandwidth sharing among users" seria la base.

Tal com és ara la xarxa, el coll d'ampolla per a la majoria de conexions
és l'enllaç d'internet. Sobre aquest hi ha una clara política interna de
no "passar-se" i a mes a més l'operador de telecomunicacions ja se'n
guarda prou de configurar addientment la qualitat del seu servei per a
què no s'hi vegin problemes en el límit de la seva xarxa. Per això
entrant i sortint d'internet mai s'usen tots els recursos interns de la
xarxa. Si transmets informació entre dos punts interns a la xarxa de
Mataró, la cosa és diferent. Per exemple, si descarregues coses de la
Sopa de pedres, pots saturar segons quins enllaços i si instal.les molts
servidors dins la xarxa, els usuaris cada vegada es quederan més a dins
i cada vegada la xarxa anirà més saturada. Això no és pas dolent. Ben al
contrari els operadors de telecomunicacions proben de maximitzar l'ús
dels seus enllaços en tot moment ja que així amb el minim de recursos
s'ofereix el màxim servei. Per a fer això, has de configurar la xarxa
per a garantir la qualitat del servei.

Tinc limitat l'ample de banda utilitzat per la connexió del meu
enrutador a 2048kbps però donat que la xarxa sembla tenir configurat un
límit de uns 8kBps per a la IP 10.139.56.231 (velocitat amb la què no es
pot ni veure pàgines Web, si encara fossin 64kBps...), el primer límit
no té cap efecte. El què és més, encara que un usuari tingui limitat
l'ample de banda, si qualsevol altre s'hi afegeix, l'enllaç esdevé
saturat molt més fàcilment (bé, si ho limites a 8kBps la resta és
irrisòria, és clar, però no és aquesta la idea, oi?). Evidentmen si no
és un, és dos, si no tres o els què calguin, ara, en un número molt més
reduït que si hi hagués una cua per IP. Si algú descarrega coses de la
sopa de pedres, l'enllaç se satura molt fàcilment i sense QoS la
saturació causa estralls a la xarxa. Amb PCQ la saturació passa
desapercebuda als usuaris ja que es minimitzen els delays i aquells que
transmeten poca informació veuen el canal talment com si fós totalment
lliure.

3. Les antenes que uso són planes amb polarització lineal i de
directivitat de 14dB. Si vòls que redueixi la potència transmesa ho puc
fer però veig força improbable que pugui causar jamming. Quina potència
rebeu al node? Jo l'Álamos el rebo al voltant dels -45dBm i Habana al
voltant dels -55dBm. Si tranmeteu a la mateixa potència que jo hauríeu
de rebre poc més o menys el mateix. Amb Linksys en interiors és fàcil
tenir senyals de -20dBm sense jamming i m'imagino que el límit és força
més amunt.