[MataroSensefils] Pescar el PoP amb xarxa

Paco Esteban paco a onna.be
dic jul 23 16:00:44 CEST 2014

Hola,

Sóc nou per aquí (pendent encara de montar el node al meu edifici) però
crec que alguna cosa puc aportar.
Treballo de sysadmin de fa molts anys i he estat treballant amb
moviments socials i associatius en el passat.

Primer que res, evidentment em sembla molt interessant el que proposava
Jose Legido. Jo mateix podría tirar una mà a nivell tècnic i seria usuari.
Li veig, però, uns quants problemes, alguns tècnics i d'altres derivats
propiament de l'autogestió.

Intento explicar-me i no ser massa pesat (que ja estic veient que no ho
aconseguiré, vaja per davant la disculpa).

* Jose té raó quan diu que la gent es conecta a matarosensefils per
  tenir internet barat. No conec les xifres d'aquest projecte, però puc
  parlar d'altres experiències comparables i, a un percentatge elevat de
  la població, la part "ideològica" de tot plegat li importa un pepino.
  Repasseu els arxius de la llista vosaltres que hi sou més temps ...
  Ell ho utilitza com a argument a favor de crear aquest PoP, jo ho veig
  com un argument en contra. Matarosensefils passa de ser (a ulls de
  l'usuari tipus) una xarxa lliure per la que sortir a internet a ser el
  proveïdor de xarxa. Si en aquesta llista ja tenim exemples de "esto no
  va" sense cap tipus de responsabilitat real de pel mig, imagina si
  t'estan pagant la conexió ... Això pot ser una festa ...

* Que s'utilitzen poc o gens els serveis de la xarxa és una conseqüència
  directa de l'anterior. Molts usuaris el que volen és internet gratis
  (internet per a ells vol dir facebook, youtube i poc més així que amb
  els proxies ja van bé). Jo pretenc oferir un mirror debian (amb alguna
  cosa més) per exemple, i ja sé que només el faré servir jo.
  Desgraciadament les grans empreses saben molt bé com vendre els seus
  serveis gratuïts i lligar al personal (cas whatsapp, gmail, etc etc) i
  els frikis no sabem ni hem sabut mai (cas GnuPG, Jabber, etc etc).

* Em preocupa com s'organitza tot plegat. Delegar l'autogestió a una
  empresa és com deixar-li diners a un amic, saps que no acabarà bé.
  I l'autogestió de veritat requereix una base de gent ben nodrida,
  o els 4 que curren es cremen com un misto. Però això és una visió
  influenciada per la meva experiència. Així que és un tema difícil
  de conciliar. I delicat pel que comentava al principi. S'ha de donar un
  servei de qualitat (i garantit) sense perdre de vista la independència
  (tecnològica i econòmica), sense afavorir a empreses o cremar a
  persones. No sé si m'explique.

* També està el tema legal. Aquí estic totalment peix. No tinc ni idea
  de què caldria, però m'imagino que o matarosensefils o guifi.net
  estaran subjectes a les mateixes regulacions que la resta de
  proveïdors comercials. O, en ultima instància, el carrier de torn.
  Això et fa complir el que diguen les lleis (d'Espanya o de Catalunya,
  que jo aquí no entre), el que limita l'autonomia.

En fi, com veus, jo que sí que sóc un friki com dius, també li veig
algún problema que altre.
Ara rellegint veig que m'ha quedat un poc derrotista. No és la intenció,
de debò. Només intento assenyalar els principals punts negres que li
veig.
Com a positiu, el pas endavant que comentava Jose, que és força gran
qualitativament i si marca una diferència en quant a independència
tecnològica es refereix.

El que si pot ser positiu internament, és fer un llistat de serveis ja
no oferits sino interessants, és a dir com una llista als reis de
serveis. Si hi ha voluntat de montar algun servei i no saps quin (com em
passava a mi fa uns mesos), mires la llista i agafes un que sigues capaç
de montar i mantenir.
Evidentment el que cal és comunicar això. Si no es fa saber a la resta
d'usuaris de la xarxa que el servei existeix no es farà servir mai. I
fer arribar aquesta informació activament. Publicar-ho a un blog no val
de res. S'ha de fer arribar amb canals més directes (i pel meu gust més
intrusius, però que li farem, així ho vol el personal).

Ala, que m'he quedat agust.

Salut.

Paco Esteban.
GnuPG key: 0x44CA735E