[MataroSensefils] Aplicant QoS

Jordi Clopes jordiclopes a gmail.com
dic gen 5 02:21:36 CET 2011

Hola Jordi,

Bona carta als reis Jordi!! :-D

Li he estat donat quatre voltes i he fet una configuració bàsica del que
demanes. Al final del correu la tens :-)

El 4 de gener de 2011 23:20, Jordi Soler <jordi a setupinformatica.com> ha
escrit:

> (...)
> 1.- Marca el IAX/IAX2? crec que son el 5036 i el 4569 amb UDP (potser me'n
> deixo algun mes)

fet

> 2.- Marca el BGP? potser és el 3er de la llista que diu "dscp=26" ?

No ho he sabut trobar encara. Segurament deu ser un dels protocols de la
llista.

> 3.- Marquem les VPNS, PPTP i OVPN amb 1? (Els padrins els hem de tenir
> contents no??)

fet. Li he fet una cua pròpia però no pas la primera opció. Després
t'explico el pq.

> 4.- Entenc que el 3128 queda englobat amb el "Bulk"? potser hauria de tenir
> un tracte difernciat? que n'opines?

Sí, tal com fa en Joan al seu exemple el millor crec que és una cua pròpia
ja que el tràfic dels proxis és dels més grans dins la xarxa.

> 5.- Pots comprovar que aplicacions com el "Direct Hub Connect" el P2P més
> extés a guifi el marca com a P2P?

A Mataró no utilitzem encara el DC, tirem de sopa de pedres i en breu d'una
sorpresa que està preparant en Jose. A la mikrotik pots triar el protocol
propi de DC o tots els p2p (Kazaa, emule, etc). Crec que així els deu agafar
a tots.

> 6.- Has provat que tal funciona sense especificar limits de velocitat? cada
> enllaç és un món i més si tot comença anar amb "N"

Doncs no ho he provat però entenc que és interessant definir uns límits
almenys de mínims, no? Potser es podria posar el QoS en un script que
tingués com a variables l'ample de banda que detecta la mikrotik que té en
cada enllaç. Així el mateix script serviria en diferents escenaris.
Apuntem-ho al TODO ;-)

Amb el que demanaves he marcat els paquets que comentaves i he creat la
següent cua de prioritats:

1-Interactiu (enrutament dinàmic i dns)
2-VOIP (telefonia sobre IP)
3-Manteniment (ssh, telnet i winbox)
4-VPN (les dels padrins i les dels que no ho són)
5-Proxy (bona part del tràfic actual)
6-Bulk (la resta del tràfic)
7-P2P (ftp i p2p)

Crec que l'enrutament i el DNS són la base de la xarxa i han d'anar primers,
la VOIP és en temps real i consumeix molt poc ample de banda (depen del
codec però entre 5 i 12 kbps ja podem parlar).
El manteniment és un tràfic esporàdic que és important que funcioni fluid
quan calgui. Del manteniment hi he tret el port 80 web ja que a Mataró en
comptes de DC utilitzem la Sopa de pedres que bàsicament és una web on
descarreguem els continguts per http.

I a continuació hi ha la resta. L'ample de banda que he assignat a cada cua
és per començar a provar però com dius amb N el limit està molt més enllà
:-)

Ara caldrà provar-ho a fons i ajustar-ho.

I demà més! :-)

Jordi

-----------------EL MARCATGE DE
PAQUETS---------------------------------------------------------------------

/ip firewall mangle
add action=mark-packet chain=postrouting comment=ospf disabled=no
new-packet-mark=interactive passthrough=no protocol=ospf
add action=mark-packet chain=postrouting comment=ping disabled=no
new-packet-mark=interactive passthrough=no protocol=icmp
add action=mark-packet chain=postrouting comment=DNS disabled=no
new-packet-mark=interactive passthrough=no protocol=udp src-port=53
add action=mark-packet chain=postrouting comment=DNS disabled=no
new-packet-mark=interactive passthrough=no protocol=udp dst-port=53
add action=mark-packet chain=postrouting comment="SIP and RTP" disabled=no
dscp=46 new-packet-mark=voip passthrough=no
add action=mark-packet chain=postrouting comment="SIP and RTP" disabled=no
connection-type=sip new-packet-mark=voip passthrough=no
add action=mark-packet chain=postrouting comment="" disabled=no dscp=26
new-packet-mark=voip passthrough=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=voip passthrough=no
dst-port=4569 protocol=udp comment="IAX2 entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=voip passthrough=no
src-port=4569 protocol=udp comment="IAX2 sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no dst-port=22 protocol=tcp comment="SSH entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no src-port=22 protocol=tcp comment="SSH sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no dst-port=23 protocol=tcp comment="telnet entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no src-port=23 protocol=tcp comment="telnet sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no dst-port=8291 protocol=tcp comment="winbox entrada"
disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no src-port=8291 protocol=tcp comment="winbox sortida"
disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no dst-port=3128 protocol=tcp comment="Proxy entrada"
disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=manteniment
passthrough=no src-port=3128 protocol=tcp comment="Proxy sortida"
disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
dst-port=1723 protocol=udp comment="PPTP entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
src-port=1723 protocol=udp comment="PPTP sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
dst-port=1723 protocol=tcp comment="PPTP entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
src-port=1723 protocol=tcp comment="PPTP sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
dst-port=1194 protocol=udp comment="OPENVPN entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
src-port=1194 protocol=udp comment="OPENVPN sortida" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
dst-port=1194 protocol=tcp comment="OPENVPN entrada" disabled=no
add chain=postrouting action=mark-packet new-packet-mark=vpn passthrough=no
src-port=1194 protocol=tcp comment="OPENVPN sortida" disabled=no
add action=mark-packet chain=postrouting comment=BULK disabled=no
new-packet-mark=bulk packet-mark=!interactive passthrough=no
add action=mark-packet chain=postrouting comment="FTP" disabled=no
connection-type=ftp new-packet-mark=p2p passthrough=no
add action=mark-packet chain=postrouting comment="P2P" disabled=no
p2p=all-p2p new-packet-mark=p2p passthrough=no

----------------------------LES CUES DE
PRIORITATS------------------------------------------------------

/queue tree
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=0
max-limit=0 name=qdisc parent=global-out priority=1
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=500k
max-limit=4M name=interactive packet-mark=interactive parent=qdisc \
    priority=1 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=500k
max-limit=4M name=voip packet-mark=voip parent=qdisc \
    priority=3 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=500k
max-limit=4M name=manteniment packet-mark=manteniment parent=qdisc \
    priority=4 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=1M
max-limit=4M name=vpn packet-mark=vpn parent=qdisc \
    priority=5 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=1M
max-limit=4M name=proxy packet-mark=proxy parent=qdisc \
    priority=6 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=0
max-limit=8M name=bulk packet-mark=bulk parent=qdisc \
    priority=7 queue=wireless-default
add burst-limit=0 burst-threshold=0 burst-time=0s disabled=no limit-at=0
max-limit=2M name=p2p packet-mark=p2p parent=qdisc \
    priority=8 queue=wireless-default