[MataroSensefils] Xarxa wifi municipal finançada amb fons del FEOSL 2010

Albert Comas albert.comas a googlemail.com
dll mar 1 14:29:04 CET 2010

RESUM DE LA REUNIÓ SOBRE LA XARXA WIFI MUNICIPAL

A la reunió de divendres passat, després d'analitzar el projecte de xarxa de l'Ajuntament vam constatar que el projecte de xarxa wifi municipal, tal i com està plantejat suposa una xarxa tancada en competició per espai radioelèctric amb alytres xarxes com la de matarosensefils-guifi.net. El protocol previst és el 802.11n, que ocupa els canals tant de 2 com de 5 Ghz. A més a més, també varem comprovar que la xarxa projectada, és un projecte pilot que es desplegaria al centre de Mataró, obviant els altres barris. Així doncs, els dos punts principals de divergència amb el projecte de l'Ajuntament són:
1) que només es contempli una xarxa, a priori, tancada i
2) que únicament s'hagi previst un desplegament al centre de la ciutat i, com de costum, es margini la resta de barris.

Respecte al primer punt cal afegir que el projecte en qüestió, tot i ser un projecte molt rigorós, no contempla tots els punts a tenir en compte en les xarxes promogudes des de les administracions. Dels que no té en compte, i que per tant caldria incloure en el plec de condicions per tal d'assegurar la interoperabilitat amb les xarxes neutrals veïnes, els següents són els més destacables per al nostre cas. Us els resumeixo una mica tot i que trobareu el text sencer en l'anterior enllaç:
1) que la xarxa, independentment de que pugui suportar els adreçaments i protocols propis que es puguin considerar oportuns, i per tal d'assegurar la interoperabilitat amb les xarxes neutrals veïnes, ha d'implementar el protocol TCP/IP amb un adreçament basat en ipv4 i sistemes d'encaminament de xarxes dinàmics conforme a les convencions que fan servir en xarxes neutrals de la zona.
Això suposa:
2) Assignació d'adreces públiques des de tots els punts prèviament reservades d'un rang diferent al de les xarxes veines, permetent la possibilitat de connexió directe entre xarxes i des de qualsevol punt sense fer servir cap tipus de NAT. Aquest rang s'obté en coordinació amb les xarxes lliures i implica que
3) la xarxa ha de tenir la possibilitat d'enllaçar amb altres xarxes amb com a mínim BGP o OSPF.
Un dels punts més importants és que
4) la contractació es faci de manera la construcció de la infraestructura de xarxa pugui adjudicar-se a un o varis proveïdors simultàniament en aquells cassos on tingui sentit, i que els adjudicataris en la construcció no siguin necessàriament els mateixos que els que fan l'explotació i operació posterior de la xarxa. Més enllà del benefici de que la infraestructura resultant sigui oberta, tenir en compte aquests punts asseguren, a més, que l'administració que promou la infraestructura no acabi resultant captiva d'un determinat proveïdor/instal·lador o fabricant, de manera que si un cop executat no queda satisfet , tindrà molt més fàcil la possibilitat de canviar-lo, i evita així que, si es volen canvis, s'hagi de refer tot.

Per tot això vam concloure que és precís intervenir en el projecte per tal de garantir el compliment dels punts exposats més amunt. D'una banda amb la ronda de reunions amb els partits polítics que anirem fent durant els pròxims dies. D'altra banda, després d'un breu debat, també vam decidir que de la mà de l'Associació de Veïns de l'Escorxador, aniríem al ple a explicar-nos breument.
Respecte a la roda de reunions amb els partits, hem de demanar reunions amb el PSC, CIU, ERC, PP, ICV i la CUP. Em sembla que en Jordi ja està en contacte amb l'Alicia del PSC (i si no ja triga!!), diria que algú ja ha parlat amb la CUP, i jo ahir vaig parlar amb algú d'ICV. De manera que tenim pendent CIU, ERC i PP.
Apa, salut!
Albert