[MataroSensefils] [aerogenerador] Anem fent

Moisès Burset mburset a dracmarqueologia.com
dic oct 8 15:18:53 CEST 2008

Bones,

    El que ve aqui sota és una explicació de problemes pràctics en
aconseguir o construir algunes parts per fer un aerogenerador. Jo ho
aviso per a qui no li interessi que no perdi el temps.

Aspes:

    Divendres passat vaig anar de compres. En l'ultima reunió vàrem
decidir fer les aspes de PVC amb un radi aprox. d'1m. Això vol dir que
necessitavem tub d'uns 200mm de diàmetre (per mantenir la
proporcionalitat aprox de 5:1 llargada:diametre). També ens interessava
que la paret fos gruixuda, ja que habitualment tenen uns 3mm de gruix,
que probablement és insuficient. Per tant, buscava tubs de PVC per
suportar pressió, que tenen parets més gruixudes. Vaig visitar Dorotea
(nomes de desaigua), Mat Cinc (només de desaigua), Sabater (diàmetres
massa petits) i Maymi (només de desaigua). Finalment, a Plastics Tècnics
(http://www.plasticstecnics.com/) en vaig trobar. En tenen de molts
tamanys, el problema es que molts no els tenen en stock i te'ls han de
demanar, pel que el mínim que has de comprar és un tram de 6m. Es pot
triar molt, però jo pel moment em vaig informar només pels tubs de 200m
de diàmetre, hi ha:

200mm, fins a 6 atmosferes de pressió (equival a una paret de 4,9mm) ->
15,93+iva
200mm, fins a 10 atmosferes de pressió (equival a una paret de 7,7mm) ->
36,6+iva
200mm, fins a 16 atmosferes de pressió (equival a una paret de 11,9mm)
-> 54,87+iva

    Ara mateix no tenien en stock cap d'aquests i, com que no tinc
paciència, vaig comprar un metre de tub de 125mm amb un gruix d'uns 8mm
per poder comencar a treballar.
    El cas es que ja el tinc marcat i estic a punt de tallar-lo, encara
que abans hi ha un tema potser massà tècnic que ja el comentaré
concretament al selecte grup dels aero-frikis.

Rotor:

    També vaig aprofitar, ja que passava per Maymi (un magatzem sobretot
de fustes), per comprar un troc de contraxapat de 15mm de gruix per fer
els discs del rotor. En l'ultima reunió varem parlar de fer 2 discs
idèntics amb 12+12 forats on muntariem les 3 aspes (que quedarien tipus
entrepà entre els discs). L'ideal seria fer-los en alumini o similar,
però de moment ja podrem anar fent les proves en fusta, que és més
barata i fàcil de treballar. Per cert, per un retall de 66x28cm que
tenien per allà, i que segur havia sobrat d'altres feines, em van clavar
3e. I sort que soc client més o menys habitual... Be, per a qui li
interessi, una planxa de 2m x 1m de contraxapat de 1.5cm val a Maymi uns
30-35e.
    Tinc els 2 discs marcats a la fusta, amb tots els forats que cal
fer. Només falta que tingui una mica de temps i els foradaré i tallaré.
    Per cert, tant del procés de marcat de la fusta per tenir els discs
(on necessitem un compàs, un regle i un transportador d'angles, a banda
d'un llapis) com del procés de marcat del tub de PVC (que necessitem 2
folis, cinta adhesiva i un retolador permanent) tinc diferents fotos,
que podriem fer servir per documentar aquests processos. El problema es
que encara no tenim cap lloc clar on anar penjant aquesta mena
d'informacions (David? Jose?).

Alternador:

    Després de l'orgia destructora a la que vàrem sotmetre l'alternador
que va portar l'Aureli, vaig pensar que seria interessant tenir més
informació sobre com funcionen, esquemes elèctrics, manera de
verificar-los en el taller, etc.. Vaig estar buscant i m'he demanat
aquest manual de referència (Bosch):

 (http://www.christiani.es/product_info.php/cPath/59_893_894_823/products_id/4838/Alternadores--BOSCH-(1-987-722-430).html)

    De seguida que el rebi ja el passaré a format digital perquè a qui
li pugui interessar el pugui consultar.
    Per altra banda, vaig estar mirant les peces de recanvi que tinc del
meu R6 (si, si, a banda d'un cotxe més modern, encara tinc un R6! i
espero que per molts anys) i vaig trobar un alternador. Aquest el vaig
desmuntar fa uns anys jo mateix, pel que estic segur que quan el vaig
treure funcionava. Apa, ja tenim una altra víctima propiciatòria. De
seguida que pugui el netejaré una mica i me'l començaré a mirar (be, i a
tocar...).
    I em sembla que això és tot pel moment. No és massa, però com ja he
dit: anem fent.
    Fins aviat.

       Ermoi.